Projekt PODPORA VÝUKY JAZYKŮ (CZ.1.07/1.1.00/56.0591) se úspěšně realizuje. Ze tří aktivit (čtenářské dílny, stínování/stáž učitelů a jazykově-vzdělávací pobyt pro žáky) se realizoval zájezd do Anglie (informace v dalším článku) a stáž učitelů. Naši učitelé Mgr. Holý, Ing. Krajča, PaedDr. Mužíková, Mgr. Pástor a Mgr. Ščerbík se zúčastnili stáže/stínování v Nurmijärven Yhteiskoulu (Nurmijärvi Junior and Senior High School) u Helsinek ve Finsku. Několik zajímavých informací je v další části článku.
Stáž se konala od pondělka 5.10. 2015 do pátku 9. 10. 2015 a byla zaměřena na výuku cizích jazyků na vyšším stupni (střední škola). Jednalo se o všeobecnou školu s nižším (3 roky) a vyšším stupněm-střední školy (3 roky). Škola má 750 žáků. Jedná se o školu koedukovanou, počet chlapců a dívek byl zhruba vyrovnaný. Počet žáků ve třídách byl od 12 po 28. Ve škole učí 60 učitelů.
Tady je několik poznatků z našeho pobytu.
Ve škole byl školní rok rozdělen do 5 období po 6 týdnech výuky. Poslední týden je vždy testovací, učitel v průběhu období nezkouší, žáci nemají žákovské knížky, vše je evidováno v elektronické podobě včetně absence a třídních knih. Učitel se nezdržoval zápisem, nezjišťoval důvod absence žáků. Absenci omlouvají rodiče elektronicky ve stejném systému.
Angličtina je ve Finsku vyučována povinně od 3. ročníku základní školy, proto v navštívených třídách vyššího stupně (střední školy) byla její úroveň velmi dobrá (B1-B2). Všechny třídy byly velmi dobře vybaveny technikou (PC, dataprojektor, vizualizér, někde i interaktivní tabule), kterou učitelé standardně používali. Učebnice byly v tištěné a zároveň i v elektronické podobě. Tato skutečnost učitelům velmi usnadňovala výuku. Metody práce byly srovnatelné s našimi.
Na stáži nás zaujal přátelský a neformální vztah mezi učiteli a žáky (žáci učitele oslovovali křestním jménem), každý učitel učil ve své třídě, kam za ním žáci docházeli. Vyučovací hodina trvala 75 minut. Protože toto členění bylo ve škole nové (od začátku školního roku), byli jsme svědky veřejného hlasování pomocí mobilů, ve kterém žáci tuto změnu schválili. V aule/divadelním sále pro všech 750 žáků se pravidelně 1x týdně setkávají žáci a učitelé a řeší problémy. Studentský parlament je důležitým a respektovaným orgánem ve škole.
Žákům školy jsou poskytovány obědy zdarma systémem samoobsluhy – každý si mohl vzít co chtěl a kolik chtěl.
Škála známek je od 10 do 4, 4 znamená neprospěl. Žáci v hodinách byli aktivní a byli vedeni k samostatnosti. Při výuce byly často využívány mobilní telefony žáků. V hodinách byla kázeň, kterou si učitel nemusel vynucovat a žáky napomínat. Ve škole jsme zaznamenali přítomnost zahraničních studentů (Německo, Maďarsko, USA), kteří byli na výměnném pobytu.
Ve škole i v jejím okolí byl zákaz kouření a kuřáci i mezi učiteli byli výjimkou.
Přes všechna pozitiva je nutné zmínit, že výuka anglického jazyka probíhá zároveň v celé třídě – až do 28 žáků. V některých hodinách by se frontální výuka dala nahradit efektivnější formou.



