Realizace projektu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Žijeme v době, kdy nám vědecko-technický rozvoj ulehčuje život a vytváří prostor pro trávení volného času tak, jak v minulosti nebylo možné. Mnozí z nás si ani neuvědomují, jak významně technika ovlivňuje naše životy. Mobilní telefon, televizi, automobil, automatickou pračku a počítač využívá dnes téměř každý zcela samozřejmě. Se složitostí těchto různých zařízení jsou na nás ovšem kladeny stále větší nároky na jejich obsluhu a údržbu. Jistě jste již zažili pocit bezmocnosti, kdy technika neposlouchá vaše příkazy a žádná domluva nepomáhá. V tomto případě většina z nás sáhne po návodu k obsluze a pak se mnohdy bezmocně snažíme pochopit autora dokumentu. Na rychlost vývoje nových technologií musí proto reagovat také vzdělávací instituce.
Střední odborná škola průmyslová Edvarda Beneše a Střední odborné učiliště Břeclav vychovává středně technické kádry v oborech elektrotechnika, strojírenství a logistika a právě to nás vedlo k zamyšlení nad stávajícími metodami výuky vzhledem k novým skutečnostem ve světě vědy a techniky. Žáci školy jsou nuceni řešit a pochopit stále složitější úlohy, které vyžadují hluboké teoretické znalosti, především v oblasti matematiky a fyziky. Idealistické představě, že právě tyto předměty jsou nejoblíbenější, jistě nikdo z vás neuvěří. Hledání cest, jak probudit u žáků zájem o studium technických oborů a vytvářet tak podmínky pro nástupce současných konstruktérů, inženýrů a vynálezců, je sice úkolem celé dnešní společnosti, ale v našich podmínkách to však je především úkol výchovných a pedagogických pracovníků. Náročnost studia jednotlivých předmětů žáky mnohdy odradí a ti pak rezignují na další studium. Skupina učitelů proto přišla s nápadem vytvořit systém výuky právě v těchto náročných předmětech s využitím nejnovějších technických prostředků, především v oblasti informačních a komunikačních technologií. Přiblížit žákům ta nejsložitější témata prostředky, které jsou jim velmi blízké- videa, animace, výukové programy apod. Obecně neklást důraz jen na prezenční výuku, ale také na učení se v domácích podmínkách.
Dnešní mládež tráví většinu času na počítači při různých aktivitách. Proč nevyužít tento fakt a nepřenést část výuky do mladým lidem důvěrně známého prostředí? Od nápadu byl jen krůček k jeho realizaci a doba, kdy evropská unie financuje myšlenky podobného typu, byla více než příznivá. Tak se zrodil projekt s názvem „Učíme se za školou – E-learning ve výuce odborných a všeobecně vzdělávacích předmětů na střední škole“. Tento projekt jsme podali v rámci výzvy Jihomoravského kraje, programu „Vzdělávání pro konkurenceschopnost“ financovaného evropským sociálním fondem a získali jsme dotaci téměř 4 miliony korun. V průběhu realizace nápady jednotlivých učitelů dostávaly reálnou podobu a byl vytvořen kompletní výukový systém určený žákům školy. Projekt řešil také stav, kde je značný nedostatek učebnic, výukových materiálů, které bezprostředně reagují na neuvěřitelně se zrychlující cestu od vývoje nového technického prostředku k praktické aplikaci. Místo klasických učebnic byly celkem v 62 odborných předmětech zpracovány virtuální elektronické moduly, které je možné v reálném čase doplnit o nejmodernější poznatky. Každý modul je zařazen do příslušného e-learningového kurzu, který je doplněn audiovizuálními prvky. V každém kurzu je rovněž vytvořen soubor otázek v programovém testovacím prostředí, který umožňuje žákům ověřit si své znalosti z kteréhokoliv místa vybaveného počítačem. Při tvorbě audiovizuálních prvků jsme především kladli důraz na faktor motivační- probudit v žákovi zájem o probíranou problematiku. Pro úspěšné splnění tohoto požadavku jsme vytvořili tři pracovní týmy: 1. tým audio-video, 2. tým programování a 3. tým ukládání do systému Learning management systém. Všechny týmy jsou složené přímo z řad našich žáků. Jejich členové se k našemu překvapení velmi aktivně zapojili do práce a významně pomohli při realizaci projektu. Pro studenty, kteří mají ztížený přístup k internetu, jsme vytvořili pracoviště s 12 počítači v prostorách školní knihovny. Využívat tyto počítače je možné především v době volna žáků. Do projektu bylo přímo zapojeno 33 učitelů odborných předmětů, kteří prošli kurzy pro tvorbu a využívání nových výukových metod s využitím ICT. Jsou schopni samostatně dále rozvíjet jednotlivé moduly a v běžné výuce je využívat.
Na naší škole je asi 350 počítačů určených studentům a pedagogům. Počet počítačů není mírou kvality vzdělávání, ale podstatná je hlavně schopnost učitelů umět kvalifikovaně a dovedně k tomuto účelu počítače využívat. Pro posouzení kvality zpracovaných materiálů je v současné době realizována oponentura z řad odborníků z akademické obce prostřednictvím Masarykovy univerzity v Brně a probíhá také ověření vybraných modulů na Střední škole informačních technologií a sociální péče v Brně. Projekt se po téměř dvou letech blíží k závěru a již nyní je na naší škole intenzivně využíván. Realizací projektu jsme otevřeli novou knihu v metodách moderního vzdělávání a jeho ukončením se určitě neuzavře. Byla napsána pouze úvodní kapitola, která nás inspiruje a nabádá k další práci.
