Člověk 21. století je závislý na informacích, musí tedy umět získávat informace, pracovat s nimi a nabyté poznatky uplatňovat.
CO MÁ ZNÁT A UMĚT ČLOVĚK, ABY SE UŽIVIL?
Člověk 21. století je závislý na informacích, musí tedy umět získávat informace, pracovat s nimi a nabyté poznatky uplatňovat. Očekává se schopnost samostatného myšlení, vyhledávání a iniciativního řešení problémů, energického dotahování věcí do konce. K tomu je třeba orientovat se ve společnosti, vnímat dění kolem sebe i jeho příčiny a možné důsledky. Člověk by měl být dostatečně sebevědomý a zdravě agresivní, flexibilní schopný přijímat výzvy a reagovat na ně. Zájem na osobním úspěchu by měl spojovat se zájmem o úspěšnost firmy. Zaměstnavatelé si cení spolehlivosti a loajality vůči firmě i smyslu pro hospodárnost. Nutností je ochota permanentně se vzdělávat a rozvíjet, měnit kvalifikaci a vytvářet si vlastní strategii života i kariéry.
Pro manažerské pozice jsou sále častěji vyhledávány vyhraněné individuality se schopností prosazovat ve firmě vlastní představy. Zájem zaměstnavatelů se zde běžně soustřeďuje na komunikační a organizační dovednosti. Připomeňme, že evropské standardy manažerské způsobilosti vymezují ke čtyřem klíčovým rolím středního manažera tyto oblasti pravomocí, resp. Hlavní způsobilosti:
- řídit operace (provoz) – iniciovat a zabezpečovat změny a zdokonalení ve službách, výrobcích a systémech; sledovat, zabezpečovat a zlepšovat poskytování služeb a výrobků;
- řídit finanční zdroje – sledovat a řídit užití zdrojů; zajišťovat efektivní rozdělení zdrojů na jednotlivé činnosti a projekty;
- řídit lidi – podílet se na náboru a výběru pracovníků; rozvíjet týmy, jednotlivé pracovníky a sebe sama s cílem zvýšit výkon; plánovat, rozdělovat a hodnotit práci týmů, jednotlivých pracovníků a sebe sama; vytvářet, udržovat a rozvíjet efektivní pracovní vztahy;
- řídit informace – získávat, vyhodnocovat a organizovat relevantní informace; zajišťovat informace významné pro řešení problémů a rozhodování. (5)
V českém prostředí jsou oceňovanými vlastnostmi u mužů na vedoucích místech rozhodnost (20%), autorita(15%) a odbornost (11%), u žen důkladnost, rozvážnost (22%) a schopnost řešit mezilidské vztahy (20%). (6)
Od absolventů škol se ve firmách očekává připravenost k týmové práci, schopnost jasně vysvětlit a obhájit svůj názor. Dále se čeká, že budou přicházet s novými nápady, ale také že budou schopni organizovat si čas a samozřejmě, že bez potíží zvládnou komunikaci alespoň v jednom cizím jazyce.