Návštěva firmy Moraviapress, a.s. - reportáž studentky 4. ročníku oboru Provoz a ekonomika dopravy zaměření logistika Libuše Bukovské
Jsou naším každodenním společníkem – při cestě vlakem, na dovolené, v čekárně u lékaře, na nákupech,… Řeč je o různých časopisech a letácích, jsou neodmyslitelnou součástí našeho života, ale málokdo si uvědomuje jakými procedurami musí ten kousek bílého papíru projít, abychom se mohli dozvědět nejnovější informace ze světa.
My však dostali příležitost nahlédnout do dění s těmito produkty před dodáním konečnému spotřebiteli. Navštívili jsme firmu Moraviapress, a.s., sídlící v Břeclavi, která se zabývá nejen výrobními technologiemi, ale také výrobní logistikou v oblasti tiskařství. Ve firmě se nachází spousta skladů, výrobních linek a manipulačních zařízení, které jsme díky ochotě zaměstnanců mohli vidět v praktickém užití.
Již při příchodu do areálu jsme zaznamenali rampu v obvodové stěně skladu vedoucí z plochy příjmu surovin, její stěna byla opatřena pružným těsněním. Otázka druhu této rampy vyvolala v našich kruzích vášnivou diskusi, jež byla ukončena rozhodujícím verdiktem naší profesorky.
Velmi nás zaujal podvěsný dopravník, který je součástí tiskařského stroje, o němž jsme se dozvěděli, že se na území bývalého Československa vyskytují pouze 3 kusy. Z toho 2 v České republice. Tento speciální dopravník sloužící k přemístění tiskovin (kterých dokáže přepravovat tisíce kusů v rámci několika minut) k manipulační ruce plně automatizovaného robota, který manipuluje s výrobky s naprostou a neomylnou přesností při mnohokrát opakovaných pohybech, kterými se výrobky dostávají do přesně stanovených poloh na paletu, na které jsou později staženy smrštitelnou fólií, označeny a přemístěny do skladu hotových výrobků.
Byli jsme také zasvěceni do problematiky technologie provozu, když jsme se dozvěděli o různých tiskařských záležitostech, např. přichystávání napojení papíru z nové role, při němž je kladen důraz obzvláště na kvalitně odvedenou práci, protože každá nepřesnost může vyústit v nežádoucí prostoj stroje, při jehož nečinnosti dochází až k desetitisícovým ztrátám za hodinu.
Zaujal nás také sklad papírových rolí, protože jsme se dozvěděli zajímavou skutečnost o speciální podlaze, jejíž nosnost se pohybuje okolo 15t/m2 , což je velice důležité, jelikož hmotnost jedné role papíru přesahuje mnohdy 2000 kg, a pokud zvážíme skutečnost, že stohování zde většinou probíhá v 6 kusech rolí, je zátěž na podlahu opravdu enormní. Zde probíhá skladování nahodilým způsobem, což může způsobovat problémy v dohledávání požadovaného materiálu. Pro manipulaci s tímto materiálem se zde používají vysokozdvižné vozíky, akumulátorové i se spalovacím motorem, se speciálním uchopovacím zařízením, které je z vnitřní strany opatřeno pryží, aby se možnost poškození papíru co nejvíce minimalizovala.
Za zmínku také stojí otázka dopravy materiálu, který pochází většinou ze skandinávských zemí či Německa a je přepravován výhradně silniční kamionovou dopravou, která zaznamenává v posledním čase obrovskou expanzi. Dříve firma využívala také služeb železniční přepravy, o čemž svědčí přítomnost vlečky (pozn. Soukromá železniční dráha, která je zaústěna do celostátní) v areálu firmy, dnes je však výhodnější a zejména pružnější využít kamionové přepravy a to i přes zavedení mýtného v ČR a celosvětového zvýšení cen ropy.
Závěrem bych chtěla poděkovat panu Petru Panáčkovi za jeho ochotu při výkladu a zodpovězení našich dotazů. Dověděli jsme se mnoho zajímavého a ověřili si, že to suché učení ve škole v praxi opravdu funguje. Dále bych ráda nejen jeho, ale všechny zaměstnance společnosti pozvala na dny otevřených dveří, které se konají na naší škole ve dnech 29.11.2007 a 10.1.2008. Zde vám zase mí spolužáci předvedou naši přípravu na výkon budoucího povolání.
Libuše Bukovská
Studentka 4. ročníku oboru Provoz a ekonomika dopravy zaměření logistika
Střední odborná škola průmyslová Edvarda Beneše a Střední odborné učiliště,
Břeclav, nábř. Komenského 1.